Lichamelijke opvoeding
Aan de groepen 1 en 2 wordt elke dag bewegingsonderwijs gegeven om aan de natuurlijke behoefte van het kind om te bewegen tegemoet te komen. Dit gebeurt op het schoolplein en in het speellokaal. In het speellokaal zijn diverse materialen, zoals de klimtoestellen, banken, matten, hoepels, ballen etc. Naast deze gymnastieklessen verzorgen we ook spellessen voor het ontwikkelen van de sociale en emotionele vaardigheden. We verzoeken u gymnastiekschoenen aan te schaffen, zodat de leerlingen deze schoenen kunnen dragen tijdens deze lessen. De schoenen, voorzien van naam, kunnen op school blijven. Dagelijks, als het weer het toelaat, spelen de kinderen vrij op de speelplaats met fietsen, karren, steppen, touwen, loopklossen en klauteren en klimmen op de toestellen.
De groepen 3 t/m 8 krijgen elke week gymnastiekonderwijs, door een vakleerkracht en soms om en om door de eigen leerkracht.
Dans en drama
Ook dit seizoen krijgen alle leerlingen van de PWA danslessen en dramalessen op school. Landelijk is in kerndoelen vastgelegd wat leerlingen aan het eind van de basisschool per leergebied moeten kennen en kunnen. Eén van die kerndoelen is cultuureducatie. Landelijk wordt aangedrongen op een doorgaande leerlijn.
De leraren geven zelf dramalessen aan hun klassen, daarvoor gebruiken zij zelf gekozen materiaal.
De danslessen zijn er niet op gericht de kinderen technisch ‘goed’ te leren dansen. Het lesmateriaal is er op gericht dat de kinderen hun fantasie en creativiteit ontwikkelen. Er wordt aandacht besteed aan samenwerken én aan het individu. Het zal helpen in het durven uiten van gevoel en het kijken en luisteren naar elkaar. Dans en spel is hierbij het middel. Creatief denken komt terug in vele beroepsgroepen en in de samenleving.
We vinden het ook belangrijk dat de leerlingen zich goed leren te presenteren voor een publiek.
Dans en drama
Alle leerlingen van de PWA krijgen danslessen en dramalessen op school. Landelijk is in kerndoelen vastgelegd wat leerlingen aan het eind van de basisschool per leergebied moeten kennen en kunnen.
De leraren geven zelf dramalessen aan hun klas, daarvoor gebruiken zij zelf gekozen materiaal. Daarnaast werkt de PWA samen met een Dramacoach/Danscoach.
De danslessen zijn er niet op gericht de kinderen technisch ‘goed’ te leren dansen. Het lesmateriaal is er op gericht dat de kinderen hun fantasie en creativiteit ontwikkelen. Er wordt aandacht besteed aan samenwerken én aan het individu. Het zal helpen in het durven uiten van gevoel en het kijken en luisteren naar elkaar. Dans en spel is hierbij het middel. Creatief denken komt terug in vele beroepsgroepen en in de samenleving.
We vinden het ook belangrijk dat de leerlingen zich goed leren te presenteren voor een publiek. Door optredens te geven voor andere klassen, ouders/verzorgers en andere genodigden ontwikkelen de leerlingen deze vaardigheden.
Computeronderwijs
Op beide locaties is een computernetwerk. De school beschikt in totaal over ruim 90 computers en een aantal tablets die op dit netwerk zijn aangesloten. Alle groepen hebben de beschikking over meerdere computers. Veelal staan de computers op de gang, zodat er heel de dag door optimaal gebruik van gemaakt kan worden.
De leerlingen krijgen allemaal de gelegenheid om op de computer met de software voor onder andere rekenen en taal te werken. Daarnaast leren de kinderen werken met het internet en de programma’s van Office 365. Verder wordt de computer ook ingezet als remediërend middel voor kinderen die extra oefening nodig hebben of juist meer aankunnen.
In alle groepen op de beide locaties zijn er touchscreens. Hiermee kan op een interactieve wijze les worden gegeven. Leerkrachten houden toezicht tijdens het computergebruik.
Onze school heeft een ICT-coördinator. De ICT-coördinator stippelt, samen met het team en de directie, het beleid uit en houdt ontwikkelingen op het gebied van ICT nauwlettend in de gaten. Daarnaast ondersteunt de ICT-coördinator het team bij het werken met de computers, de software en het digitale schoolbord.
Huiswerk
In de groepen 1 t/m 5 wordt geen huiswerk gegeven, op een incidentele (herhalings)opdracht na. Wel kan ouders gevraagd worden vanaf groep 5 incidenteel extra te oefenen met hun kind (bijvoorbeeld: tafels leren, extra met hun kind te lezen of thuis extra oefeningen te doen).
Vanaf groep 6 krijgt het huiswerk een meer regelmatig karakter, elke week een keer.
In groep 7 zal het kind ongeveer 2x per week huiswerk krijgen, één maal maakwerk en één maal leerwerk per week.
In de groep 8 wordt, in voorbereiding op het voortgezet onderwijs, ongeveer drie maal per week huiswerk meegegeven. Dit is een combinatie van leren en maken.